Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vás upozornit, že od 29. 6. do 9. 9. 2025 bude Kalina Gallery uzavřena. Děkujeme za pochopení. Znovu pro Vás otevřeme vernisáží výstavy Jiřího Černického 10. 9. 2025 po 18. hodině. Těšíme se na Vás. / Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vás upozornit, že od 29. 6. do 9. 9. 2025 bude Kalina Gallery uzavřena. Děkujeme za pochopení. Znovu pro Vás otevřeme vernisáží výstavy Jiřího Černického 10. 9. 2025 po 18. hodině. Těšíme se na Vás.

Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vás upozornit, že od 29. 6. do 9. 9. 2025 bude Kalina Gallery uzavřena. Děkujeme za pochopení. Znovu pro Vás otevřeme vernisáží výstavy Jiřího Černického 10. 9. 2025 po 18. hodině. Těšíme se na Vás. / Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vás upozornit, že od 29. 6. do 9. 9. 2025 bude Kalina Gallery uzavřena. Děkujeme za pochopení. Znovu pro Vás otevřeme vernisáží výstavy Jiřího Černického 10. 9. 2025 po 18. hodině. Těšíme se na Vás.

František Kyncl (1934 – 2011) je jednou z nejvýznamnějších osobností českého konstruktivistického umění a čelní představitel českého Klubu konkretistů. Ve svých rodných Pardubicích založil výtvarné sdružení Skupina mladých, kde úzce spolupracoval s polskými výtvarníky a účastnil se i jejich sympozií. S výtvarnou skupinou uspořádal první mezinárodní výtvarné sympozium ARTCHEMO, na které v současnosti navazuje Uskupení TESLA, snažící se propojit výtvarné umění a nové technologie.

Po nucené emigraci studoval Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu. Během studia se stal součástí düsseldorfské umělecké scény, která v té době patřila k nejradikálnějším uměleckým hnutím nejen v Německu. V Německu vydával časopis Schwarz auf Weiss, který se zabýval českou nezávislou a exilovou výtvarnou scénou.

V Kynclově tvorbě se zrcadlí spor mezi racionalismem a intuicí, řádem a náhodou, moderním racionálním myšlením a postmoderními pochybnostmi, který byl typický pro 2. polovinu 20. století. V 70. letech sestavoval ze špejlí, později bambusových tyčinek, trojrozměrné objekty, mající podobu mříží, sítí, někdy až pavučinových seskupení, které lámou i reflektují světlo, čímž se stává součástí těchto objektů. Kyncl je nazývá Prostorové struktury a chápe je jako obraz společnosti. Od konce 80. let se věnoval převážně kresbě, ve které můžeme pozorovat geometrické formy. Každá Kynclova kresba i stavba začíná bodem. V jeho obrazech můžeme sledovat vzdušnost, křehkost, dynamiku, barevnost i iluzivnost. Zároveň se ale stává i expresivnější a objevují se i figurativní elementy.

Scroll up