Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vám oznámit, že Kalina Gallery je od pátku 29. 3. do pondělí 1. 4. 2024 uzavřena. Znovu pro Vás otevřeme 2. 4. 2024 od 14 hodin. Aktuální výstava Adolf Born / Ze soukromých sbírek. / Vážení návštěvníci, dovolujeme si Vám oznámit, že Kalina Gallery je od pátku 29. 3. do pondělí 1. 4. 2024 uzavřena. Znovu pro Vás otevřeme 2. 4. 2024 od 14 hodin. Aktuální výstava Adolf Born / Ze soukromých sbírek.

Výstava “Best of canvas 01” je jedinečnou skupinovou výstavou nejvýznamnějších českých malířů současnosti.

Koncept napnutého plátna na čtyřech dřevěných lištách, které je zavěšené na zdi v úrovni očí … vždy byl, je a bude nejdůležitějším východiskem pro všechny malíře. Malba je v rámci tohoto konceptu svobodná a pro samotné umělce pozitivně konfrontační. Canvas je ideálním médiem pro malíře, je to královská disciplína. Nemá a nikdy nebude mít ve výtvarném umění konkurenci, a to především vzhledem k historii výtvarného umění. Koncept napnutého plátna souvisí také s konceptem jednoho jediného reálného originálu (produktu). Plátno je jako nástroj a obraz se musí naladit tak, aby zahrál. Každý z umělců výstavy hraje v jiné tónině, ale to, co je spojuje, je právě napnuté plátno.

Osobností na české výtvarné scéně je mnoho, ale jen o několika z nich lze říci, že obstojí v kontextu světového umění i na mezinárodním trhu. Když jsem přemýšlel o výběru umělců pro tuto výstavu, v první řadě jsem chtěl udržet zaměření Kalina Gallery na střední a starší generaci. Čili pokud má být teze „best of canvas“ pravdivá, tak musejí být vystavená díla prověřená časem i trhem.

Pro některé diváky může vyvstat otázka, proč jsou na výstavě zastoupeni pouze muži? Ano, výstava může z tohoto důvodu působit trochu kontroverzně. Ale je nutné upozornit na to, že „best of canvas“ je dlouhodobým konceptem a příští ročník bude věnován zase výhradně ženám-umělkyním.

Moje touha udělat výstavu současné české malby bez ohledu na to, zda se vybraní autoři k sobě hodí nebo ne, se nedá úplně naplnit pouze jednou výstavou. Proto celý cyklus otevíráme číslem 01 a v budoucnu se s tímto tématem ještě určitě budeme setkávat. Jediným limitujícím faktorem výběru je canvas, to jest plátno, natažené na rámu, pověšené na stěně.

Je jisté, že doba – 70. léta 20. století – kdy se říkalo „být hloupý jako malíř“, už dávno skončila. Když v roce 1972 proběhla v německém Kasselu výstava Dokumenta 5 s názvem Befragung der Realität – Bildwelten heute (Zpochybňování reality – Vizuální světy dnes), šlo vlastně o zpochybnění klasického obrazu na plátně. Koncept canvas musel projít stavem nula. A tady začíná příběh postmoderny a autorů této výstavy.

Canvas zůstal v reálném světě na zdech galerií, muzeí a bytů a je hlavním produktem trhu s uměním. Každý obraz na výstavě je jedinečná realita, vizuální frekvence. Frekvence je naladěna podle autora a canvas je pro něho výzvou, pro kterou stojí za to tvořit.

Vilém Kabzan, kurátor výstavy

 

Výstava je prodejní

Vstup volný

Nahlédnutí do výstavy:

UP